Saab 94, Sonett I 1955-1957


SAAB Sonett er en serie sportsbiler produsert av SAAB.

16. mars 1956 ble Saab Sonett Super Sport  (Saab 94, senere Sonett I) vist fram på Stockholms bilsalong. Kun 6 eksemplarer ble produsert.

Rolf Mellde designet selv bilen og produserte modellen i Åsaka utenfor Trollhättan. Prosjektet ble gjennomført under stort hemmelighetskremmeri.

Saabs motoringeniør og konkurransefører Rolf Mellde begynte på egen hånd å forberede prosjektet høsten 1955 med den hensikt å utvikle en liten lett konkurransebil. Chassiet ble produsert av lettmetallprofiler og karosseriet ble produsert i glassifberarmert plast. Hjuloppheng og drivverk ble hentet fra SAAB 93. Av hensyn til vektfordelingen ble hele drivverket montert bak fram slik at gearkassen havnet foran motoren. For å unngå problemet med tre gear bakover og kun ett fremover, endret man motorens rotasjonsretning slik at veivakselen gikk i motsatt retning i forhold til standardmotoren. Dette lar seg lett gjøres på en totaktsmotor, det er bare å endre tenningstidspunktet. De to første bilene fikk gearkasse fra 93, mens de fire neste fikk firetrinns testkasser fra dem kommende 95.

Etter en regelendring foran 1958-sesongen bestemte SAAB seg for å konkurrere med vektreduserte standardbiler. Prosjekt 94 ble derfor lagt ned.

Saab Sonett ble introdusert i 1956 og ble utviklet i flere versjoner. Den delte teknologi med andre samtidige SAAB-modeller. Innledningsvis ble den kalt Saab 94. Sonett II og III gikk også under navnet Saab 97. På 1950-tallet foreslo Rolf Mellde at Saab skulle produserte et lite antall toseter sportsvogner siden racingregler gjorde deltagelse med de vanlige bilene umulig. Saab fikk ikke trimme sine modeller så mye som det var behov for.


Tekniske data:

Mål og vekt:

Lengde: 349,0 cm

Bredde: 142,2 cm

Høyde: 

74,0 cm uten frontrute

82,6 cm med frontrute

Akselavstand: 220 cm

Vekt: 500 kg

 

Motor: 

Tresylindret rekke totaktsmotor

Slagvolum: 748 cm³

Borring x slag: 66x73 mm

Effekt: 57,5 hk ved 4 000 r/min

 

Kraftoverføring:

Langstilt motor fremme, framhjulsdrift

3-trinns manuell gearkasse, med usynkronisert 1. gir, frihjul, rattspak (bil 1 og 2)

4-trinns helsynkronisert manuell gearkasse, med frihjul, gearspaken montert på instrumentpanelet, til høyre for rattet (bil 3 – 6)